Sensoorne kaardistamine: disainimeetod, mis vaatleb ja mõtestab kehalise kogemuse kaudu

Nesli Hazal Oktay

Avaldatud 16.12.2024

Nesli Hazal Oktay on Istanbulist pärit disainer-uurija ja õppejõud. Alates 2019. aastast töötab ta Eesti Kunstiakadeemia disainiteaduskonnas. Tema uurimishuvide hulka kuuluvad kehaliste, osaluslike ja spekulatiivsete lähenemisviiside kasutamine interaktsioonidisainis, keskendudes intiimsuse fenomenoloogiale. Ta on õpetanud erinevaid kursusi ja viinud läbi töötubasid nii bakalaureuse- kui magistriõppe tasemel Eestis, Lätis, Taanis ja Belgias, keskendudes interaktsiooni- ja spekulatiivsele disainile. Hetkel on ta interaktsioonidisaini dotsent ning osaleb ka Eesti Kunstiakadeemia sensoorse disaini uurimisrühmas.

neslihazal.com/



Pidevalt areneval disainimaastikul on sihtrühma mõistmine oluline, kuid keeruline samm. Varases etapis kasutatakse sageli traditsioonilisi vahendeid, nagu meeleolutahvlid (mood board), et kujundusvõimalusi visuaalselt stimuleerivateks kollaažideks muuta. Meeleolutahvlid koosnevad tavaliselt visuaalsetest kollaažidest, mis sisaldavad stimuleerivaid pilte, värve, materjalinäidiseid, tekstuure, jooniseid ja füüsilisi esemeid.1 Sellele meetodile tuginedes ja fenomenoloogiast inspireerituna olen alates 2021. aastast lisanud nii oma bakalaureuse- kui magistriõppe disainikursustesse ka sensoorsed kaardistused (sensorial mappings). See meetod kutsub disainereid üles liikuma puhtalt visuaalselt vaatluselt kaugemale ja tegelema sügavamalt oma läbielatud sensoorsete kogemustega, et sihtrühmaga nende igapäevaelu tingimustes suhestuda. Keskendudes disaineri ja keskkonna mitmekülgsele kehapõhisele interaktsioonile, avavad sensoorsed kaardistused uusi võimalusi sihtrühma mõistmiseks, mis toimuks meelte abil ja oleks midagi enamat pinnapealsest vaatlusest.

Fenomenoloogiat, mis keskendub läbielatud kogemustele, iseloomustavad hästi Maurice Merleau-Ponty sõnad: „Keha on maailmas eksisteerimise vahend.“2 Selle vaate kohaselt on meie keha see, mille abil me maailmas eksisteerime ja sellega suhtleme. Me tajume, lävime ja ka mõtestame materiaalset maailma oma kehaliste kogemuste kaudu. Kui disainerid sisenevad oma sihtrühma keskkonda, kujundavad nende tähelepanekuid elavate kehade ja materiaalse maailma seosed. Aastate jooksul olen aga märganud, et disainitudengid mõistavad vaatlust sageli läbi nägemise. Kuid inimkogemus on kehaline ja ulatub kaugemale sellest, mida on võimalik näha. Seda ei töödelda alati kognitiivselt või emotsionaalselt, vaid see on tajutav läbi tunnetava, liikuva keha. Seetõttu pakun välja sensoorse kaardistamise kui meetodi, mille puhul mõistetakse inimkeha kui sensoorset olendit, mis liigub kaugemale klassikalisest viiest meelest.3 Fenomenoloogias kutsutakse seda kogenud kehaks (lived body), vahendiks, mille kaudu me kogeme ja mõtestame maailma.

Sensoorse kaardistamise meetodit kasutavad disainerid meeskonnatöös, mõtestades esmalt individuaalselt oma vaatluste sensoorseid aspekte. Seejärel jagatakse neid märkmete ja visanditena kirja pandud mõtteid teistega. Järgmiseks koostab meeskond ühiselt meeleolutahvli, kasutades käepäraseid materjale – oksi, riidejääke või muid leitud esemeid –, et väljendada oma sensoorset kogemust. Selline käegakatsutavus annab võimaluse ületada lõhe kogemusliku ja keelelise mõistmise vahel, tõlkides tunnetatud kogemused millekski füüsiliselt kogetavaks. Selle meetodi kirjeldamiseks ja illustreerimiseks pöördun ma kolmanda kursuse bakalaureuseõppe disainitudengitele mõeldud kahepäevase töötoa juurde, mis toimus 2023. aastal Eesti Kunstiakadeemias nädalase rahvusvahelise koostöökursuse osana. Kursus keskendus sotsiaalsele disainile ja sensoorsele lähenemisele disainiprotsessis, üliõpilased olid pärit Belgiast, Eestist ja Ungarist. Kursusel küsiti, kuidas uuringus osalejate elukeskkonna külastamine võiks aidata kaasa disainitudengite ja osalejate koostöös loodud ekspressiivse artefakti ühiselt disainimise protsessile. Kõik algas minu juhitud töötoast, mis sisaldas külastust ühe Eesti hoolekandeorganisatsiooni keskusesse, kus vanemliku hoolitsuseta lapsed ning käitumis- või uimastiprobleemidega noored  saavad professionaalset abi. Külastuse ajal paluti üliõpilastel jälgida keskkonda mitte ainult silmade, vaid oma kõikide meeltega. Seejärel paluti neil oma tähelepanekud tõlkida sensoorseks kaardiks. Seda kaarti kasutati hiljem lähtepunktina, mille abil teha ajurünnakuid ja mõelda välja koos keskuse elanikega loodavad artefaktid. Järgmises osas kasutan oma isiklikku kogemust, et illustreerida sensoorse kaardistamise protsessi.

Sisenen tuppa. Umbes kolmkümmend noort disainerit vaatavad mind, nende silmad on täis uudishimu. Alustan sellega, et tutvustan neile inimese meeli, laiendades nende arusaamu traditsioonilisest viiest meelest kaugemale. Selgitan, et külastame keskust eesmärgiga avastada elanike jaoks koosdisaini võimalusi, rõhutan, et ees ootava ülesande fookuseks pole abstraktne mõtlemine või kogemine. Küsimus on tunnetamises: „Keskkonda kogedes ärge jälgige ainult seda, mis toimub teie ümber, vaid pöörduge ka sissepoole ja küsige endalt, mida ma siin olles tajun?“ Mõned õpilased näivad olevat segaduses, nii et selgitan neile, et nad võivad enda ülessoojendamiseks esmalt keskenduda mõnele konkreetsele meelele. Saabume keskusesse. Töötaja tervitab meid, andes meile ülevaate asutusest ja selle elanikest. Kui kõnnime läbi ühisruumi, märkab meid üks laps ja lahkub kiirelt magamistuppa, mis, nagu me hiljem kuuleme, peegeldab selle elaniku individuaalset stiili. Edasi liikudes siseneme muusikatuppa, mille seinad on kaetud ruumi heliisolatsiooniks annetatud munakartongidega. Õpilased teevad märkmeid ja esimest korda liigume õue, tagahoovi. Ilm on sombune, kuid kujutlus õuest õitsval suvepäeval toob meie gruppi soojust. Kui me ringkäiku jätkame, jälgivad meid teise korruse elanikud, kellele lehvitame ja nad lehvitavad naerdes tagasi. See on lühike sidet loov hetk: kerge ja soe, vastupidiselt hiljem saabuvale raskele õhkkonnale. Külaskäigu lõppedes teatab töötaja meile, et üks elanikest suri hiljuti. Õhk on täis sõnatut leina ja tagasiteel stuudiosse valitseb grupis vaikus. Proovin välja mõelda, kuidas õpilased neid nüansirikkaid kehalisi kogemusi oma sensoorsetes kaartides jäädvustavad. Järgmisel päeval on käes grupiarutelu, kus iga meeskond esitleb oma tahvleid. Üks neist räägib: „Pärast külastust alustasime oma märkmete põhjal avatud diskussiooni ja märkasime, et me kõik kogesime lämbumistunnet. Hoolimata rohelusest oli vabadus kuidagi tehislik. Kuid siis nägime elanike naeratusi ning kogesime valgust tunneli lõpus: see oli õhuline, kerge ja värskendav.“

Üleval on meeskonna loodud sensoorne kaart. Selle all on kaart, mille õpilased koostasid pärast Belgias asuva kloostri külastamist, et uurida võimalusi selle ajaloolise identiteedi muutmiseks kaasavaks, kogukonnapõhiseks rehabilitatsiooniruumiks. Pärast seda ja all on kaks sensoorset kaarti, mille on loonud erinevad meeskonnad pärast Belgia kinnipidamiskeskuse külastamist, tuvastades disainivõimalusi vangistatud isikute elukvaliteedi parandamiseks selles asutuses. Fotod: Nesli Hazal Oktay

Disainimine on nii struktureeritud kui ka loominguline protsess ning sihtrühma mõistmine ei ole kunagi lihtne. Pakun sensoorset kaardistamist kui loomingulist vahendit kognitiivsete ja emotsionaalsete arusaamade käegakatsutavateks, sensoorseteks väljendusteks muutmiseks. See lähenemisviis aitab disaineritel sukelduda haavatava sihtrühma ellu, kus fotode või videote tegemine vaatluse ajal ei pruugi olla asjakohane või lubatud. Seetõttu põhineb see meetod disainerite mõtisklustel ja tegevustel,4 mida toetab kogemuse dokumenteerimine märkmete ja visandite abil. Ma väidan, et kui disainerid tegelevad omaenda, oma meeskonnaliikmete ja võimaluse korral ka oma publiku tajudega ning mõtestavad neid, tekib sügavam ja empaatilisem ühendus, mis võimaldab mitmekihilisemaid disainiprotsesse ja tulemusi. Kokkuvõtteks võib öelda, et sensoorne kaardistamine ulatub visuaalsest vaatlusest kaugemale, tugineb mõtestamisele ja pakub võimalust süvendada disainerite sidet nii oma publiku kui ka iseendaga – lõppude lõpuks oleme me kõik maailmaga läbipõimunud sensoorsed olendid.

Viited
  1. A. Lucero, Framing, aligning, paradoxing, abstracting, and directing: How design mood boards work, DIS '12: Proceedings of the Designing Interactive Systems Conference (2012), lk. 438–447 <https://doi.org/10.1145/2317956.231802> [vaadatud 08.10.2024].
  2. M. Merleau-Ponty, Phenomenology of Perception: An Introduction. (Routledge, 2002).
  3. K. Kuusk, N. H. Oktay  & A. D. Demir, Sensoorne disain: aisting, liikumine, koosmõju!, Leida 1(1) <https://leida.artun.ee/et/issues/technocriticism/sensorial-design-feel-move-interact> [vaadatud 05.10.2024].
  4. D. A. Schön,  The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. (1992, Routledge) <https://doi.org/10.4324/9781315237473> [vaadatud 28.09.2024].
Eelmine artikkel
PROBLEEM SAMA VANA KUI EEVA ehk Stigmatiseerimise mõju menstruatsioonitarvete tootmisele
Linda-Maria Varris
Järgmine artikkel
Identiteedi mõtestamine: rahvusliku disaini roll riiklikus ideoloogias
Lijana Natalevičienė