PROBLEEM SAMA VANA KUI EEVA ehk Stigmatiseerimise mõju menstruatsioonitarvete tootmisele

Linda-Maria Varris

Avaldatud 16.12.2024

Linda-Maria Varris on disainer ja disainiuurija. Tema töödes kohtuvad sotsiaalne võrdsus ja feminism tänapäevaste disainipraktikatega, eriti huvitavad Varrist disaini varjatud narratiivid. Linda-Maria Varris omab Eesti Kunstiakadeemia bakalaureusekraadi tööstus- ja digitootedisainis, ta on täiendanud end Berliini Kunstiülikoolis. 2022. aastal võitis Varrise disainitud põiekateetri kinnitus (koostöös Henry Markus Gregory ja Liisa Lepikuga) Eesti Disainiauhindade grand prix’ ja Bruno tootedisaini auhinna. Praegu töötab ta EKA tootedisaini osakonnas disainimeetodite õppejõuna.

Tampoonidest ja hügieenisidemetest rääkides kangastub silme ette muretult ja rõõmsameelselt üle õitsva aasa kepslev valgesse riietatud tüdruk. Nii haarab poes käsi samuti esmalt looduslikkust imiteerivate pakendite järele, mida kaunistavad rohelised väljad ja karikakrad. Menstruatsioon on keha loomulik protsess, ometi libisevad need samad pakendid tihti ostukorvi kõige pimedamatesse nurkadesse ja kassalindil on kombeks neid kindlalt hoida teiste toodete varjus. Taolise tabuga on tuttav vist enamik naisi, kuid kas suudame hoomata selle stigma laiemat mõju menstruaaltoodete ajaloole, olemusele ja kaasaegsele saadavusele turul?

Aristotelese järgi jaotub universum, niisiis ka inimese eksistents, kaheks vastanduvaks pooleks, mida defineerivad kümme omavahel vastuolus olevat paari.1 Samamoodi eristab ta sugusid, omistades naissoole n-ö tumedama poole, mida iseloomustab keha ehk materjal, ning meessoole valgustaja ja looja poole, mis juhindub mõistusest.2 Kui naine asub tumedamal poolel, on seda ka kõik tema kehaga seotu. Taolist mõtteviisi kandsid endas järgnevad aastatuhanded, kuni 19. sajandi keskel hakkas ühiskonnas vaikselt pead tõstma naisliikumine, mis purustab tänapäevani järk-järgult vananenud stigmasid ja arusaamu. Üks nendest on menstruatsioonitabu.

1993. aastal kritiseerib Judith Butler oma teoses „Bodies That Matter“ kaasaegset keha käsitlemist objektina, rõhutades, et sellele omistatud sotsiaalset ideaali ehk normi on pea võimatu saavutada. Niisugused ideaalid on kehtestanud võimupositsioonidel olevad grupid, aitamaks piiritleda, mis on ühiskonnas n-ö edasiviiv ja elujõuline.3 Kuigi Butler kasutab antud teooriat soo performatiivsuse vaatlemiseks, annab see hea raamistiku menstruatsiooni ja sellega kaasneva stigma analüüsimiseks. Menstruatsioonitabu on samuti sotsiaalne konstruktsioon, mida on ühiskonnas käsitletud millegi väärana, ja menstrueerivat keha nähtud pigem ebanormaalse objekti kui inimliku omadusena. Sealjuures jääb naisel vähemalt korra kuus kättesaamatuks normaalse keha kuvand ehk see nn sotsiaalne illusioon. 

Läbi sajandite on kuupuhastust peetud ebapuhtaks ja häbiväärseks, nimetatud näiteks „needuseks“, ning väidetud, et menstruaalveri on mürgine. Selle viimase põhjendamiseks otsisid teadlased veel 1930ndateni tõestust väitele, et menstrueerivad naised eraldavad endast toksilist ainet nimega menotoksiin.4 Lisaks nähakse luteaalses5 ja menstruatsioonifaasis naisi ebastabiilse, kohati ka haige ja nakkusohtlikuna. Näiteks on pea kõikides suuremates usundites, välja arvatud lääne kristluses ja sikhismis, keelatud menstrueerivatel „ebapuhastel“ naistel siseneda pühakodadesse ja puutuda kokku pühade esemetega.6 Pole siis ka imestada, miks on naistele saanud justkui kohustuseks menstruatsiooni varjata.

Küsi neid nimeliselt – menstruaaltoodete teekond laiatarbekaubani

Aastal 1867 patenteerib S. L. Hockert ühe esimese laiatarbetoote menstruatsiooni tarbeks. Selleks on „Catamenial Sack“7 – tühja õhupalli meenutav tugevast kummist anum vere kogumiseks, mida hoiab paigal naise kehale kinnitatud vöö.8 Toote visuaalid meenutavad esmapilgul küll pigem keskaegseid piinariistu kui menstruaalanuma esiema, siiski on leiutis märgilise tähtsusega. Esiteks määratles Hockert täiesti uue funktsiooni menstruaaltoodetele – kui varasemad isetehtud lahendused keskendusid menstruaalvere välisele imamisele, siis tema toode kogus verd ja seda kehasiseselt. Teiseks on see teadaolevalt esimene korduskasutatav menstruaaltoode, mida on kerge puhastada ja säilitada.

„Catamenial Sack’i“ joonis aastast 1867. Autor: S. L. Hockert

19. sajandi keskpaik tõukab ühiskonda uusi arutelusid naiste õiguste teemal, mis ajendas omakorda nägema menstruaaltoodete potentsiaali laiatarbekaubana. Nii oli sajandi lõpuks patenteeritud juba kümmekond toodet selle tarbeks, üheks nendest ka Hockerti „Catamenial Sack“. Ehkki tolle aja moodi mõjutasid lihtsus ja mugavus, mida taotlesid ka patenteeritud menstruaaltooted, sai toodetele suuremas osas saatuslikuks tollel ajal domineeriv puritaanlik suhtumine seksuaalsusse (sh reproduktiivtervisesse). Näiteks polnud Hockerti versiooni menstruaalanumast tollal paslik kasutada, kuna nõudis naiselt enda intiimpiirkonna puudutamist.

Sajandi lõpuks toovad siiski Euroopas Hartmann ja USAs Johnson & Johnson turule esimesed masstoodetud ja ühekordselt kasutatavad hügieenisidemed. Kuid ka need jäävad suurest populaarsusest ilma. Menstruatsiooni nähti häbiasjana, mille tõttu ei julgenud naised end poes näidata selletarbelisi tooteid ostmas.

Johnson & Johnsoni „Lister’s Towels“ aastast 1897. Foto: Johnson & Johnson

Samast ajahetkest vaatab vastu ka ehk kõige kummalisem näide taolise stigma iseloomustamiseks – sanitaarpõll. Kui välja arvata sanitaarpõlle paks kummine materjal, on toode välimuselt üsna sarnane klassikalise köögipõllega. Kummist põlled leidsid kokkamise asemel kasutust aga hoopis menstruatsiooni ajal, mil need seoti enda keha külge, et kaitsa pealmisi riideid vereplekkide eest.9

Sanitaarpõllede reklaam, väljalõige The Charles William Stores’i kataloogist aastal 1918

Uue sajandi algus toob sufražettide liikumise ja Esimesest maailmasõjast tingitud tööjõupuuduse mõjul kaasa naiste aktiivsema rolli ühiskonnas. Ühest küljest nõuab selline muutus efektiivsemaid viise menstruatsiooni varjamiseks, teisalt ka mugavamaid võimalusi, et toetada naisi „nendel punastel päevadel“. Varasemale toetudes hakkab nüüd disaini kujundama kaks olulist tegurit – menstruaaltooted peavad olema märkamatud ega tohi nõuda intiimpiirkonna puudutamist.  

Niisiis algab võidusõit kõige „tarbijasõbralikuma“ menstruaaltoote nimel, mille esimeseks innovaatoriks saab 1921. aastal Kotex kampaaniaga „Küsi neid nimeliselt“. Turundades hügieenisidemeid enda brändi nime järgi, elimineeritakse esmane hirm menstruaaltoodete ostmise ees ja sellest saab järk-järgult tavapärane tegevus naiste seas. Kotexi populaarsusele andsid hoogu ka teised aspektid. Esiteks loodi nende tooted Esimese maailmasõja tarbeks väljatöötatud tselluvillast,10 mis oli varem kasutatud puuvillast suurema imavusega, pakkudes nii kindlamat ja pikaajalisemat kaitset. Teisalt keskendus Kotexi bränding „modernsele naisele“, kellel oli vaja meeste eest varjata enda „sünget ja häbiväärset saladust“.11

Kotexi reklaam „Ask for them by name“ ajakirjas Ladies Home Journal, mai 1921

Paar aastat hiljem jõuavad turule ka esimesed tampoonid. Kuigi kompaktse vormi tõttu on tampooni eeliseks menstruaaltoote kergem varjamine, saavad siiski ka need jaheda vastuvõtu osaliseks. Esmalt tekib katoliiklikus ringkonnas mure, et tampooni kasutamine võtab noorelt naiselt ta „süütuse“, millele järgneb ühiskondlik hirm, et toote sisestamine ja väljavõtmine võib pakkuda naisele suuremat seksuaalset naudingut, kui seda suudab tema abikaasa.12 Juba niigi jaburale „kompotile“ erinevatest eelarvamustest lisandub ka üldine sobimatus puudutada enda intiimosi. 1931. aastal leiab dr Erle Haas aga ka sellele probleemile lahenduse, luues (paber)aplikaatoriga tampooni,13 mille õigused ostab peatselt ära Tampax.

Paberaplikaatoriga tampooni joonis aastast 1931. Autor: E. C. Haas

Kotexid ja Tampaxid enda lähenemisega menstruatsioonitabule jäävad domineerima kogu järgnevat sajandit. Ühekordsete menstruaaltoodete kasutamine muutub järk-järgult populaarsemaks, menstruaaltööstus kasvab ja turule ilmuvad ka konkureerivad firmad. Kuigi kaotatakse hirm hügieenisidemete ja tampoonide ostmise ning kasutamise ees, ei vähenda see eriti laiema üldsuse hulgas levinud arusaama, et menstruatsioon on midagi ebanormaalset.

Ma kõnnin paar sammu edasi. Vaata, kas midagi on näha

Samal ajal kui lääne naised peitsid tualettruumi minnes tampoone ja sidemeid sügavale peopesadesse, muretses nõukogude naine, kas tal on menstruatsiooni jaoks üldse midagi kasutada. 

„Kortsutasime ajalehti ja panime need endale pükstesse. WC-paber oli ju defitsiit. Mis veel? Katkised T-särgid, kulunud Marati pesu, vanad sukkpüksid, mida ei õnnestunud enam terveks nõeluda – käiku läks kõik, mida oli vähegi võimalik kasutada,“ loetleb üks tuttav mulle nõukogude „hügieenisidemeid“. 

Nõukogude Liit oli tarbekultuuri poolest tuntud kui defitsiidiühiskond – poes olid saadaval pigem esmased vajalikud laiatarbekaubad ning ka neid oli vähe. Menstruaaltooteid nende hulka ei loetud, mis ajendas naisi olema leidlikud menstruatsiooni varjamises. Eelnevalt välja toodud loetelu „hügieenisidemetest“ illustreerib seda hästi, kuid seesugused näited elavad peamiselt vaid tolle aja inimeste mälestustes. Ametlikus Nõukogude Liidu ajaloos leiab menstruatsioon ja sellega toimetulek äärmiselt vähe kajastust. 

Selle tõttu toetun antud artikli osas enamasti tollel ajaperioodil elanud inimeste meenutustele. Paar päeva tagasi isale helistades tuli talle meelde lugu ühest kunagisest sõbrannast, kes kasutas menstruatsiooni tarbeks nukuvoodi madratsit. Mu emale õmbles ta klassiõe ema ülejäänud kangatükkidest lapikesi vastutasuks tütrele antud vene keele tundide eest.14 Tutvuste kaudu saadi vahest harva haiglatest ka marlit ja vatti, mida säästlikult menstruatsiooni tarbeks kasutati.15 Vestlustest kerkib märksõnana esile ka „taaskasutus“ – kõik, mida andis pesta, seda ka pesti ja kasutati uuesti, nii ka neid vatte ja marlisid, mis olid algselt loodud ühekordseks tarbimiseks. 

Esmalt panevad lood muigama, kuid see muie asendub kiiresti üllatuse ja ängiga. Küll aga vestluspartnerid, kellega arutasime nõukogude menstruaalkorda, on enamiku juba unustanud. Sellel ajal ei osanud nad puudulikest menstruaaltoodetest midagi erilist arvata, kuna see kuulus justkui nõukogude naise igapäevaelu juurde. 

Nõukogude naist peeti tugevaks, iseseisevaks ja töökaks – suurepäraselt ja virisemata sai ta hakkama nii töökohustuste kui ka pere ülalpidamisega. Nii peeti ka menstruatsiooni ja sellega kaasnevaid valusid või tujude kõikumist väikekodanlikuks.16 Kõrvutades seda  Nõukogude Liidu natalismimeelsusega,17 kus perepoliitika keskmes asetses sündide arvu suurendamine, selgineb järk-järgult pilt sellest, miks menstruatsioon oli nii stigmatiseeritud ja miks ei peetud menstruaaltooteid laiatarbekauba vääriliseks. Tabu ei piirdunud aga ainult menstruaaltööstuse puudumisega, mõjud ulatusid ka kättesaadava teabe vähesuseni. Enamik teavet menstruatsiooni kohta saadi naissoost sõpradelt ja lähisugulastelt, üksikutes menstruatsiooni käsitlevates väljaannetes kõneldi sellest kui millestki, mis ei tohiks naise igapäevaelu kuidagi moodi mõjutada.18

Päriselus mõjutas see aga naisi oluliselt, tekitades neis suurt stressi ja ebakindlust. Kuupuhastus tunduski ebapuhas, sest isetehtud ja küsitava kvaliteediga „tooted“ hakkasid pika kandmise peale lehkama. Ka oli tavaline see, et menstruaalveri tuli pealmistest riietest läbi, mille tõttu sai sõbrannade keskis käibefraasiks: „Ma kõnnin paar sammu edasi. Vaata, kas midagi on näha.“ See, et lekkimine oli tavapärane, ei tähendanud aga seda, et sind selle tõttu ei oleks avalikult alandatud.19 

Üks intervjueeritav toob esimese leebumismärgina välja perestroika ajal kodudesse ilmunud mähkimislapid, otse tööstusest, mida hoidlikult kasutati menstruatsiooni tarbeks. Kui Eesti riik taasiseseisvus ja importkaupade hulk suurenes, võttis see läänest kaasa ka esimesed ühekordsed menstruaaltooted, kuid kalli hinna20 ja vanade harjumuste tõttu ei haaranud endine nõukogude naine neid 90ndate alguses poelettidelt kaasa.21 Elukvaliteedi paranemisega sajandi viimastel aastatel hakkas üha enam naisi leidma aga ka Tampaxite ja Alwayside võlu.

Emakese Looduse kaitseks

Uus millennium nõuab uusi tooteid ja üha enam murettekitav kliimasoojenemine tõukab tagant ka menstruaaltööstust leidma jätkusuutlikumaid tarbeesemeid. Nii saab siin teerajajaks 2002. aastal poelettidele jõudnud MoonCup®, esimene korduskasutatav meditsiinilisest silikoonist menstruaalanum. Edu turul saabubki eelkõige uue materjali tõttu – silikooni kasutuselevõtt võimaldab toodet mugavalt sisestada ja kasutada, materjal on sobilik ka lateksiallergiat põdevatele naistele. Stigmatiseerimise vaatenurgast on ehk veelgi olulisem, et antud toote disain astus kindlalt vastu menstruaalvere häbistamisele, kuigi seda vaid toodet kasutavate naiste seas. Teadlikult läbipaistev vorm toob toote eemaldamisel nähtavale anuma sees oleva menstruaalvere, kasutades määrib see aga omakorda heledat silikooni ning plekid jäävad nähtavale ka pärast anuma pesemist.22 

Tänaseks päevaks leiab poodidest ja netiavarustest mitmeid korduskasutatavaid alternatiive menstruatsiooni tarbeks. Miks siis tasub ikka veel rääkida stigmatiseerimise mõjust tootlusele? 

Päevade järjepidev tembeldamine tabuks on võimaldanud pikalt tooteid vaadelda vaid läbi kitsaste raamide. Aktsepteeritakse küll naiste tervise pealt raha teenimist, kuid menstruaaltoodete laiema mõju uurimine on jäänud pinnapealseks. Näiteks ei saa me tänase päevani kindlalt öelda, kui palju menstruaalverd poes müüdavad hügieenisidemed või tampoonid imada suudavad, sest menstruaalvere stigmatiseerimise tõttu on neid tooteid katsetatud vaid ebamäärase sinise vedelikuga.23 Seda on jällegi oluline teada, sest kõrgema imavusega tampoonid võivad tekitada eluohtliku toksilise šoki. Samuti leidsid tänavu mitme USA ülikooli teadlased tampoonidest, nende ümbristest ja aplikaatoritest 16 erinevat metalli, millest mitmed on mürgised ja võivad tekitada vähki.24 Lisaks juba teadaolevatele keemilistele ainetele, nagu näiteks poolsünteetiline viskoos, mida kasutatakse toote imavuse suurendamiseks, ja erinevatele lõhnaainetele on viimaste uuringute järgi nii hügieenisidemetes kui ka tampoonides suur hulk makro- ja nanoplasti.25 

Irooniliseks muudab kogu loo ka see, et alternatiivsed ja korduskasutatavad tooted on naistele olnud üle sajandi käeulatuse kaugusel. 19. sajandi lõpust eelmise sajandi 80ndateni olid turul müügil korduskasutatavad hügieenisidemed, mis enamasti kinnitati sanitaarvöö abil kehale. Neid saab lugeda tänapäevaste menstruaalpükste eelkäijaks. Esimene laiatarbe menstruaalanum Tass-ette pärineb aga aastast 1935 ja näeb välja identne MoonCup’iga, kuid on silikooni asemel valmistatud kummist.26 Tollal sai tootele saatuslikuks lisaks üldisele menstruaaltabule ka kummi defitsiit. Toode tuuakse 20 aastat hiljem veel korraks turule, kuid kehvade müüginumbrite tõttu nurjub ka seegi katse.

Korduskasutatav hügieeniside sanitaarvööga 1930ndate Saksamaalt. Foto pärineb kataloogist „Zur Geschichte der Unterwäsche 1700–1960: eine Ausstellung des Historischen Museums Frankfurt, 28. April bis 28. August 1988“27
Leona W. Chalmers’i loodud „Tass-ette’i“ reklaami osa, aasta ja väljaanne teadmata28

Menstruaaltabust alguse saanud tavad ulatuvad tänaseni – tampoonid ja ühekordsed hügieenisidemed on praegugi kõige ostetumad menstruaaltooted.29 Sellel on aga oma hind, mida maksavad naised enda tervise30 ja ühiskond keskkonna arvelt.

Tootlus on tihti varjatud (ja mitte alati heade) väärtuste ja ohtudega. Eelnev tekst võiks olla heaks näiteks, miks esmased tootedisaini väärtused – funktsioon ja kasutajamugavus – pole tihti piisavad. Mida rohkem me menstruatsiooni ja menstruaaltooteid käsitleme, seda enam saame liikuda maailma poole, mis on ohutum nii meile kui ka keskkonnale. Senikaua, kuni peidame end vanadesse stigmadesse, teadlikult või alateadlikult, jääb kannatajate hulk märkamatuks ja kahjuks teadmata suureks.

Viited
  1. Aristoteles viitab siin pütagoorlaste kümne vastandi tabelile (ingl Pythagorean Table of Ten Opposites). Tabeli ühel küljel asetsevad märksõnad limiteeritud, paaritu, üksik, parem (suund), mees, stabiilne, sirge, valgus, hea ja nurklik. Teisel pool vastanduvad eelnevale limiteerimata, paaris, mitmuses, vasak, naine, liikuvuses, kurviline, pimedus, halb ja ümar.
  2. Aristotle, Metaphysics. The Complete Works of Aristotle, 11 [986a-986b] ja Generation of Animals. The Complete Works of Aristotle, 45 [738b] (Princeton: Princeton University Press, 1991).
  3. J. Butler, Bodies That Matter (London: Routledge, 1993).
  4. J. Delaney, M. J. Lupton & E. Toth, The Curse: A Cultural History of Menstruation, rev. ed. (Urbana: University of Illinois Press, 1987).
  5. Luteaalfaas on tsükli viimane faas, kus naise keha valmistub viljastamata munaraku vabastamiseks. Sellel perioodil võib naistel esineda PMSi ehk premenstruaalset sündroomi.
  6. A. Bhartiya, Menstruation, Religion and Society, International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 3, No. 6, November (2013), lk 523–527.
  7. Kõige lihtsamalt tõlgituna võib seda nimetada näiteks menstruaalkotiks.
  8. S. L. Hockert, USA patent 70843, väljastatud 12. novembril 1867.
  9. H. Finley. Menstrual sanitary aprons, underpants, etc. in mail-order catalogs from 1918– 1941 (U.S.A.), The Museum of Menstruation and Women’s Health <http://www.mum.org/sanapron.htm> [vaadatud 21.10.24].
  10. Tselluvill on 1914. aastal välja töötatud looduslik asendus puuvillale, mida kasutas Kotexi emafirma Kimberly-Clark Esimese maailmasõja ajal USA armeele sidemete valmistamisel.
  11. D. Linton, Men in Menstrual product advertising – 1920–1949 (2007), lk 100.
  12. S. L. Vostral, Under Wraps: A History of Menstrual Hygiene Technology (Lanham: Lexington Books, 2008).
  13. Dr Erle Haas, USA patent 1926900, sisse antud 19. novembril 1931, väljastatud 12. septembril 1933.
  14. See oli siiski suur erand. Kvaliteetne kangas oli Nõukogude Liidus defitsiit, mida niisama päevade tarbeks ei raatsitud kasutada.
  15. Anonüümne intervjuu, 12.10.2024.
  16. P. Vasilyev, Re/Production Cycles: Affective Economies of Menstruation in Soviet Russia, ca. 1917–1953, Body Politics, 8, Heft 12 (2020), lk 62–69 <https://doi.org/10.22032/dbt.51646> [vaadatud 21.10.2024].
  17. Chris Burton, Minzdrav, Soviet Doctors and the Policing of Reproduction during Late Stalinism, 1943–53, Russian History (Summer 2000), lk 197–221.
  18. Y. Karpova & P. Vasilyev, Medicine on Russian-language social media, The Rowman & Littlefield International Handbook of bioethics, toim E. Di Nucci, J.-Y. Lee, I. Wagner (Rowman & Littlefield Publishers, 2022), lk 352.
  19. Sümbioos intervjuudest, 12.–14.10.2024.
  20. Sümbioos intervjuudest, 12.–14.10.2024.
  21. P. Vasilyev & A. Konovalova, Changing Menstrual Habits in Late 20th- and Early21st-Century Russia, Open Library of Humanities 9 (1) (2023), lk 10 <https://doi.org/10.16995/olh.6352> [vaadatud 21.10.2024].
  22. C. M. Røstvik, SAFER, GREENER, CHEAPER: The Mooncup and the Development of the Menstrual Cup Technology in the Twentieth Century (2021), lk 95. 
  23. E. DeLoughery, A. C. Colwill, A. Edelman jt, Red blood cell capacity of modern menstrual products: considerations for assessing heavy menstrual bleeding, BMJ Sexual & Reproductive Health, Vol 50 (1) (2024), lk 21–26 <https://doi.org/10.1136/bmjsrh-2023-201895> [vaadatud 21.10.2024].
  24. J. A. Shearston, K. Upson, M. Gordon, V. Do jt, Tampons as a source of exposure to metal(loid)s, Environment International, Vol 190, Aug (2024) <https://doi.org/10.1016/j.envint.2024.108849> [vaadatud 21.10.2024].
  25. L. P. Munoz jt, Release of microplastic fibres and fragmentation to billions of nanoplastics from period products: preliminary assessment of potential health implications, Environmental Science: Nano, 2 (2022) <https://doi.org/10.1039/D1EN00755F> [vaadatud 21.10.2024].
  26. L. W. Chalmers, USA patent 2089113, sisse antud 11.07.1935, väljastatud 03.08.1937.
  27. Foto leitud siit: <http://www.mum.org/washge35.htm> [vaadatud 21.10.2024].
  28. Reklaam leitud sellelt lehelt: <http://www.mum.org/CupPat1.htm> [vaadatud 21.10.2024].
  29. <https://www.hsph.harvard.edu/applewomenshealthstudy/updates/menstrualhygieneproducts/> [vaadatud 21.10.2024].
  30. Kuigi korduskasutatavaid ja keskkonnasõbralikke menstruaaltooteid peetakse turvalisemaks, tuleb ka muidugi neid käsitleda ettevaatlikult. Näiteks võib ka menstruaalanum põhjustada toksilist šokki, kui seda liiga pikalt korraga kasutada. Paari menstruaalpükstetootjat (Thinx ja Knix) ootab aga ees kohtus käimine, kuna nende toodetest avastati keemilisi aineid (PFAS).
Eelmine artikkel
Kristallilise modernsuse puutumatud disainiajalood
Lilo Viehweg
Järgmine artikkel
Sensoorne kaardistamine: disainimeetod, mis vaatleb ja mõtestab kehalise kogemuse kaudu
Nesli Hazal Oktay