Kasutamine, nihestatud kasutamine ja kasutamatus: kunsti tegemine ja ära viskamine

Ulvi Haagensen

Avaldatud 23.05.2025

Ulvi Haagensen on sündinud Sydneys Austraalias ning elab juba palju aastaid Tallinnas. Ta on saanud vabade kunstide magistrikraadi New South Walesi ülikooli kunstikolledžis (2001), ehtekunstniku kutsetunnistuse Randwicki tehnilise ja täiendhariduse kolledžis (1989) ja bakalaureusekraadi Sydney linna kunstiinstituudis (1985). Tema uurimistöö ja kunstipraktika avastab kunsti ja argielu hägusaid piirialasid. Hiljuti kaitses ta edukalt loovuurimusliku doktoritöö Eesti Kunstiakadeemias (2024).

Ma kasutan kogu aeg asju. Ma kasutan tööriistu. Ma kasutan materjale. Ma kasutan neid, et teha asju, ja siis kasutan ma edasi neid asju, mille olen valmistanud. Mõnikord on see ilmselge, kuidas midagi kasutada, teinekord mitte. Ja on ka olukordi, kus esemel on mitu funktsiooni või kus selle esmase kasutusviisi võtab üle täiesti teine eesmärk või siis ese läheb katki ja leiab uue kasutuse. Mõned nendest asjadest, mille olen valmistanud, näevad välja nagu igapäevased funktsionaalsed objektid – harjad ja lambid. Need ähmase olemusega esemed, ühtaegu nii mittekunsti- kui ka kunstiobjektid, paiknevad kunsti ja igapäevaelu piirimail. Lähtudes nendest esemetest, tahaksin rääkida kasutusest ja kasutamisest, nihestatud ja muundatud kasutusviisidest ning sellest, mis juhtub, kui ma enam ei tahagi midagi kasutada.

Kui ma räägin kasutamisest, siis läheb mõte kohe kasulikkuse ja kasutamatuse peale. Esmapilgul näib lihtne neid omavahel eristada. Miski on kasulik siis, kui see teenib minu eesmärki, ning kasutu, kui ta seda ei tee. Aga ehk polegi asi nii lihtne. Kui ma räägin sellest, kas mu kunst on kasulik või kasutu, võtan asja esialgu kergekäeliselt, aga tegelikult on mul tõsine kavatsus uurida, kas selles võib olla ka mingi tõde või mitte. Kui ma näiteks valmistan selliseid kunstiobjekte nagu need harjad…

„Rohekarvaline aedniku hari“ (2025), puit ja köis, 8 x 12 x 9 cm.
„Võllhari“ (2021), treitud puit, köis ja kaabliside, 24 x 3 x 3 cm.

… on lihtne ette kujutada, kuidas neid kasutada saaks. Ja tõesti, kui harjased olid paigaldatud, järgnes kiirelt ka nendega pühkima asumine; harjasin oma töölaualt ära saepuru, millest mingi osa oli ilmselt samade esemete valmistamise tõttu tekkinud. Kui uurin esemeid nende igapäevases kasutuses ning seejärel näitusel kunstiobjektidena, olen silmitsi küsimusega, mida üldse tähendab kasulikkus, ja samas, kuidas ja miks võiks miski olla kasutu. Mõned lambid, mille olen valmistanud, näiteks need…

Plastikust tehtud ripplambid.

… on kasulikud, kuna need valgustavad ruume ja teisi objekte. Mõtlen neist kui teenistuslampidest, mis töötavad selleks, et teisi teenida. Mõned on tumedat värvi ning hajuvad justkui taustaga ühte.

„Kakskümmend üks lampi valgustavad kahtekümmend ühte värvilist objekti“ installatsioon (2022), plastik, värv, lambisoklid, muuseumi artefaktid, Vana-Võromaa muuseum, Eesti.

Aga ma olen teinud ka teistsuguseid lampe, mis on rohkem enesekesksed. Nad tõmbavad tähelepanu enda peale. Need on isekad lambid.

„Ööliblika suurepärane lahendus uuele säravale tulevikule“ (2022), plastik, voolukaablid, lambipirnid (suurim on 90 x 23 x 23 cm).

Ja kuna need lambid on isekad, hakkan selle üle mõtisklema, kas nad on ka kasutud. Muidugi pole nad kasutud. Need annavad pimedas ruumis just piisavalt valgust, et ma ei koperdaks ega komistaks mööbli otsa, samamoodi nagu majakas, mis juhib laevad karidelt eemale. Me ju ei ütleks, et majakas on kasutu. Seega, nagu näete, pole kerge määratleda, mis on kasulik ja mis kasutu, sest miski võib olla ühtaegu mõlemat. Henri Lefebvre, kes samastab omavahel kunsti ja mängu, vihjab, et sarnaselt kunstiga on mäng transfunktsionaalne, mis tähendab, et sellel on „mitmeid kasutusviise ja samas pole see üldse kasulik“.1 Tulles tagasi lampide juurde, pakuksin, et kasutu lamp on selline, mida pole sisse lülitatud. Aga see pole päris õige, sest just see, et lampi on üldse võimalik sisse lülitada, teebki ta kasulikuks. Ja isegi, kui see on katki, saab ta ikkagi olla kasulik. Näiteks liigendatava laualambi nupud on ka väga mugavad nagid, kuhu riputada 3D-printeri plastikust filamenti – ja sel juhul pole üldse tähtis, kas lamp on katki või mitte. Sääraseid kohandatud kasutusviise leiame ka Vladimir Arkhipovi2 koostatud kogumikust, millest olen varem kirjutanud, et see on:

[…] kogumik leidlikest argiesemetest, mida on 50 aasta vältel valmistanud harilikud vene inimesed, lihtsasti kättesaadavatest materjalidest. Need objektid on innovaatilised ja funktsionaalsed, vajadustest lähtuvalt valmistatud – kolmnurksest „teetööde“ sildist tehtud tänavapuhastaja labidas, selle peal kaevava inimese piktogramm; plastpudelist valmistatud sulgpall; kandekorviks lõigatud lapse mängupall; metallkahvlitest kokku pandud televiisori antenn ja nii edasi. Üks ese, mis mulle eriti meeldib, kannab nime „kark-labidas“, ja polegi päris selge, kas siin tehti labidast kark või oli hoopis kellelgi metallist karguga inimesel vaja hoopis labidat.3

Töökoja lambilüliti sisiseb, kui selle sisse lülitan. Ma arvan, et seal sees on sipelgad, kes vist saavad iga kord särtsu, kui lülitit vajutan. Valgustid küll süttivad, aga mul pole seejuures turvaline tunne, niisiis kasutan lülitamiseks pika varrega plastikust köögiharja. Sellel harjal pole midagi viga, seda võiks endiselt nõudepesuks kasutada, aga miskipärast on ta leidnud tee töökotta. Harjast sai minu jaoks lambi lülitamise tööriist, kuna see oli käepärane (ja plastikust tehtud). Sara Ahmed kasutab selliste esemete kirjeldamiseks mõistet „kväärkasutus“ (queer use). See tähendab, et midagi kasutatakse viisil, mis polnud selle esialgne eesmärk, „või kellegi teise poolt kui see, kelle jaoks see oli algselt mõeldud“.4

Ahmed toob näiteks postkasti, mille on kasutusse võtnud pesitsev lind. Keegi hoolas isik on pannud postkasti ette sildi, paludes inimestel sinna kirju mitte panna. Algupärane postkast ei ole enam postkast. See küll näeb välja nagu postkast, kuid ei funktsioneeri sellena. Ahmed toob veel teise näite ebaotstarbelisest kasutusest, viidates varajastele misjonäridele, kes püüdsid India rahvast ristiusku pöörata. Nad avastasid, et seal ei loetud ega mõistetud Piiblit nii, nagu see ette oli nähtud. Inimesed võtsid neile antud piiblid küll rõõmuga vastu, aga käsitlesid neid pigem kui kurioosumeid, müües neid omakorda edasi või siis kasutades piiblilehti pakke- või märkmepaberina.5 Ahmed kirjutab, et kväärkasutus tähendab materiaalsete omaduste üle mõtisklemist selliste asjade puhul, millest harilikult üle libisetakse – „see on hüljatud materjalidest uue potentsiaali avastamine; kõik see, mida saab paberiga teha, kui jätta algne otstarve kõrvale“. Ahmed pakub, et kväärkasutus hõlmab endas „valmidust olla hälbeline, kalduda kõrvale sirgjooneliselt teelt, õigelt teelt“6 – ehk teisisõnu, rikkuda kasutusreegleid.

Kasutamine võib olla keeruline, kui teatud esemed ja kohad ei ole sinu jaoks mõeldud. Mõtlen siin tööriistu, mis pole tehtud minu käte jaoks. Mind ärritab, kui kõblas on liiga raske, aiakraanil on loll käepide, mida ma ei jaksa lahti keerata, tangid on liiga suured ja elektritööriistad liiga rasked. Ma süüdistan seksismi, suutmissurvet (ableism) ja ükskõikseid tootjaid. Pean otsima teisi lahendusi. Ahmed ütleb, et need, kelle jaoks kasutus on raskem, püüavad asju teistmoodi kasutada.7 Kasutusviisi kvääritakse tahtlikult. Nendest probleemidest saab küll mööda hiilida, aga kas mul on jaksu kogu aeg sellega tegeleda? Äkki võiks kordki olla tunne, et tööriist on tehtud just minu jaoks.

Lihtne lahendus: puupulk pikenduseks jonnakale, kehvasti disainitud aiakraanile.

Olen siiamaani rääkinud asjade kasutamisest, aga mis saab siis, kui ma lõpetan mingi asja kasutamise, kui ma enam ei taha seda või olen sellest tüdinud või olen selle täiesti ära kasutanud ja see pole enam kasutuskõlblik? Hiljuti vabanesin hulgast kunstiobjektidest, mille olin loonud oma doktorantuuri osana. Neid kõiki oli näitustel eksponeeritud ja olin nendega tükk aega üsna rahul olnud, kuid nüüd polnud mul neid enam vaja. Ma ei visanud küll kõike ära, aga paljudele neist tegin pisut Marie Kondot, jättes alles ainult need, mis sütitasid rõõmu8. Enne millegi prügikasti viskamist pressisin selle kokku või litsusin laiaks. Ja kuna mulle väga meeldib paberi rebimise heli ja tunne, kiskusin ribadeks mitmed enda joonistused – osalt nendega hüvastijätmiseks, aga samuti selleks, et ma ei saaks pärast enam ümber mõelda. Olen kuulnud väidet, et millegi tükkideks rebimisest võib leida samasugust naudingut nagu hea kunstinäituse külastamisest. (Milline ketserlik mõte!)

See on tavaline asi, et kunstnikud oma teoseid hävitavad. Nagu kirjutab Will Gompertz: „On lugematu hulk juhtumeid, kus kunstnikud on hävitanud enda tööd.“9 Éric Watier on kokku pannud nimekirja oma teoseid lõhkunud kunstnikest.10 Iga näide on esitatud ühe-kahe lausega, väga otsekoheselt ja hinnanguteta, lihtsalt kirjeldades, mis juhtus, nagu näiteks siin: „1923. aastal hävitas Marianne Brandt kõik oma maalid ning läks Weimaris asuvasse Bauhausi kooli, kus temast sai disainer.“11 Mõne kunstniku puhul on teostest vabanemine loomingulise protsessi osa, valikute tegemise või toimetamise viis. Nagu sõnab Watier: „Silvia Bachli joonistab palju ja kiiresti. Seejärel valib ta hoolikalt välja joonistused, mis alles jätta, korrastab ja arhiveerib need, ning hävitab kõik ülejäänud.“12 Mõni kunstnik loobub oma teostest, kuna pole nendega rahul. „Igavesti rahulolematu ja oma andes kahtlev Paul Cezanne ei lõpetanud kunagi oma tööde lõhkumist.“13 Mõni kunstnik saab oma teostest lahti, kui kolib ühest linnast või riigist ära teise: „1967. aastal, pärast kümmet aastat New Yorgis, hävitas Agnes Martin kõik oma stuudios olevad maalid. Seejärel läks ta Kuubale ja New Mexicosse ning lõpetas järgmiseks seitsmeks aastaks maalimise täielikult.“14 Mõni kunstnik eelistab oma loomingut põletada. (Kellele ei meeldiks lõket teha?) Malevitš põletas oma teosed enne Kurskist Moskvasse kolimist.15 Mina tean kedagi, kes tegi lapsena papist maju, millel olid tsellofaanist aknad, ja põletas need siis igal laupäeva hommikul kaminas ära. Seesama laps maalis lateksvärviga vahtplasti peale ning murdis selle siis väikesteks tükkideks. Mina olen trampinud enda metalltraadist skulptuuride otsas. Mõnikord oli laiaks muljutud tulemus palju huvitavam kui originaal ja mul tekkis kiusatus see alles jätta (aga ma ei jätnud). Teoste totaalne hävitamine polnud vajalik, kuna originaalid olid illusoorsed kolmemõõtmelised joonistused ning ainuüksi illusiooni rikkumisest piisas.

Lömastatud illusoorsed traadijoonistused käterättidest, 2012. aastast. Kasutasin numbritega märgiseid, et teoseid omavahel eristada.

Mõnikord tuleb teosed hävitada, et teha omakorda ruumi uutele teostele. Gompertz selgitab, et kui „Louise Bourgeois’le ei meeldinud mõni väike skulptuur, mille kallal ta töötanud oli, lükkas ta selle lihtsalt üle köögilaua serva ja vaatas, kuidas see kildudeks purunes.“16 Ilmselt lõhkus ta teoseid, et teha ruumi uutele ideedele. Mina tunnen samamoodi. Mu kunstiobjektid võtavad ruumi, nii füüsiliselt kui ka vaimselt. Mul on vaja ruumi selleks, et jõuaksin värskete ideedeni ja kujutaksin asju ette uutes kooslustes. Tundub üsna endastmõistetav, et millestki saadakse lahti, kuna sellega ei olda rahul, aga hoopis teine asi on kustutada, eemaldada või hävitada midagi, mis sulle meeldib või hea tundub. Antud artikli huvides kaalusin millegi mulle väärtusliku hävitamist, et teada saada, mis tunne see on. Kuid pärast otsimist ja katseid selgitada välja, mis see ülimalt hinnaline kunstiobjekt võiks olla, ning iseenda veenmist selle hävitamise suhtes, hakkasin kahtlema, kas see teos üldse on hea, ja mida üldsegi „hea“ tähendab? Ma ei läinud asjaga kaugemale. Ma ei tahtnud teada saada, et kõik, mis ma seni loonud olen, on olnud keskpärane.

Allhange on samuti hea viis asjadest vabanemiseks. Robert Rauschenberg tahtis kompida kunsti piire ja pöördus William de Kooningi poole, keda ta väga imetles, ning palus temalt ühte tema teostest, et see ära kustutada. Rauschenbergi sõnul:

Teos algas siis, kui ma koputasin tema uksele ja ütlesin, et tahaksin ühe ta joonistustest ära kustutada. Ta kutsus mu tuppa. Ta sirvis läbi mõned joonistustega portfooliod. Esimeses olid joonistused, mis talle ei meeldinud. Teises olid joonistused, mis talle meeldisid, aga mida oli lihtne kustutada. Tal oli ka kolmas portfoolio, mis koosnes segatehnikas piltidest – kriit ja sedalaadi asjad. Ma sain ühe nendest. Ta ütles, et ei kavatse seda mulle lihtsaks teha – ja ei teinudki! Mul kulus selle joonistuse kustutamiseks neli nädalat.17

Richard Baquie palus surivoodil oma abikaasal kõik tema tööd hävitada.18 (Ta ei teinud seda.) Võimalik on ka võtta teatav astu-kõrvale-ja-jälgi-mängu-lähenemine, jätta oma teos kuhugi vedelema ja vaadata, mis juhtub. „1993. aastal jättis Thomas Hirschhorn meelega tänavale, prügivedajatele seeria papist teoseid. Nad viskasid need ära.“19 Ise olen jätnud prügivedajatele enda terasest skulptuurid ning jälginud eemalt, kuidas need prügiautos kokku pressitakse. Tänavale jätmise meetod ei pruugi alati lõppeda teose prügiautosse viskamisega, sest kui selle peale satub keegi selline inimene nagu mina, siis ta võib selle hoopis üles korjata ja endamisi öelda: „Oh, vau! Võib-olla ma saaksin sellest midagi teha.“

Ja kuidas on kahetsusega? Kas oma tööd hävitanud kunstnikud kahetsesid seda? Watieri lühikirjeldused ei anna selle osas vihjeid. Hirm kahetsuse ees hoiab mind midagi ära viskamast, aga oma kogemusest tean, et enamasti unustan ära, et see üldse olemaski oli. „Hubert Renard ei mäleta täpselt, mis ta tegi nende väheste teostega, mis polnud talle meeltmööda. Küll aga on ta kindel, et hävitas kõik, mis võinuks tõestada nende olemasolu.“20 Unustamine võib olla ka viis, et midagi kõrvaldada.

Asju saab ka ära anda. Sorteerisin asju ja leidsin kaks patja, mille olin teinud oma „Kodunäituse“21 jaoks. Näitus oli lõppenud ning nüüd võisid padjad saada diivanil osaks minu argielust. Vaatasin patju ja mõistsin, et need ei meeldi mulle. Mõtlesin naljaga pooleks: ahaa, nii saabki aru, kas miski on kunst… kui tegu on halva maitsega, siis järelikult on ka kunst. Viisin need taaskasutusse ja lootsin patjade nimel, et need leiavad uue omaniku, kes neid hinnata oskab. Saatsin nad laia maailma. (Kui keegi on neid patju näinud, siis mul oleks rõõm neist kuulda.)

Kaks patja ja näitusevaade „Kodunäitusel“, 2022, kus paistab kolm patja. Ilmselgelt sain kolmandast lahti unustamise teel, kuna mul pole aimugi, kuhu see kadus.

Veel üks näide asjade laia maailma saatmisest on see, kui viisin kaks teost tagasi puuhunnikusse. Üks oli valmis kunstiteos, pühkimisharjalaadne asi, millel olid kaablisidemest harjased, ja teise sisse olin puurinud augud – mõttega, et teen sellest harja, aga seda ei juhtunud kunagi. Mõlemad puuklotsid olin üles korjanud ühest puuvirnast ja nüüd jätsin need Logi sauna22 ukse ette, küttepuudeks. See oli minu viis panna asjad tagasi sinna, kust olin need võtnud.

Lahtivõetud kunstiteos ja lõpetamata kunstiteos, mõlemad kenasti välja laotatud, nagu kassi öösel püütud saak.

Veel üks moodus millestki vabanemiseks on müümine. Paljude (mittekunsti)inimeste jaoks on see peamine põhjus, miks kunsti tehakse, ning asjade elu loogiline jätk pärast kunstniku valdusest lahkumist, aga minu jaoks pole müük kunagi olnud eesmärk omaette. Sellegipoolest registreerisin ennast kohalikule turule ja panin oma teosed müüki. Minu põhilised kliendid olid sõbrad (ja üks võõras) ja mu hinnad olid väga madalad (kindlasti mitte kunstituru tasemel). Raha küll vahetas omanikku, aga minu jaoks oli oluline just side inimlikul tasandil, kus nii ostja kui ka mina väljendasime vastastikku iga teose suhtes tunnustust. Minu jaoks oli see armas hüvastijätt mõne mu lemmikteosega.

Laud müügis olevate objektidega, 2024.
Uued omanikud enda ostudega, 2024.

Asjadest loobumine ei pea olema vägivaldne. Paar kuud tagasi hakkasin mõningaid oma töid üles harutama. Kui ese oli tehtud erinevatest materjalidest, võtsin selle tükkideks, eraldades osad taaskasutuse ja prügikasti jaoks ning pannes mõned jupid kõrvale uute teoste loomise materjaliks. Paljud nendest asjadest olid kootud või heegeldatud ja nüüd, diivanil telekat vaadates, harutasin need sama konkreetsuse ja hoolega üles, nagu olin need kunagi kudunud või heegeldanud. Kerisin sellest tekkinud lõnga kokku korrapärasteks keradeks.

Ülesharutatud puuvillasest ja villasest lõngast kerad, 2024.

Tekstiili- ja käsitöömaailmas on asjade ülesharutamine tavaline tegevus. Claire Wellesley-Smith kirjeldab, kuidas ta koos ühe osalejate grupiga harutas üles kahjustada saanud India kantha tehnikas teki. Mõned inimesed keeldusid harutamast üles teiste naiste tehtud töö vilja. Teiste jaoks oli tihkelt läbitikitud kihi ülesharutamine füüsiliselt raske ning üks inimene kommenteeris, et õmblused olid väga tugevad.23 Oma enda töid üles harutades kogesin midagi sarnast. Mäletan, kui ma esimest korda teoseid valmistasin, ei olnud ma kunagi päris kindel, kas mul õnnestub lõngaotsad korralikult ära peita, ja kujutasin ette, et need hargnevad väga kiirelt lahti. Nüüd, kus ma püüdsin lõngaotsi leida, oli see ühtaegu tüütu ja samas rahuldust pakkuv, et olin need tõepoolest turvaliselt ära peitnud. Kirevate lõngakerade kasvades ei suutnud ma ühtäkki enam meenutada, mille need varem olid moodustanud. Justkui kõik mälestused oleks olnud kustutatud. Kerad paistsid nii rõõmsad, nagu oleksid nad vabastatud mingiks asjaks olemise pingest ja naasnud enda materiaalsuse juurde; ootamas seda, et neist tehtaks midagi uut ja värsket, pungil potentsiaali. Valmis uueks kasutuseks.

Seda kirjutades mõtlesin pidevalt, kas ja kuidas on millestki lahtisaamine seotud kasutuse ja kasutamisega. Kas millegi äraviskamine või hävitamine on teatud moodi kasutusviis? Võimalik, kuid ma ei pea vajalikuks seda mõtet tingimata peale suruda, sest usun, et olulisem on just seos kasulikkuse ja mittekasulikkuse vahel. Kui miski muutub kasutuks, on loomulik tahta sellest vabaneda. Asjast loobumine on selle kasutamata jätmise või kasutada mittesoovimise väljund ning kuivõrd siin on tegu kasutamise vastandiga, on need asjad omavahel paratamatult seotud. Mittekasutamisel on kasutamisega võrdne roll mängida. Kasulikkusel pole rangeid piire. Arkhipovi kogutud esemete kohandatud kasutusviisid, Ahmedi pesakast-postkasti näide ja minu enda lambi lülitamise hari näitlikustavad, kui lõdvad ja voolavad on kasulikkuse piirjooned. Kasulikkus sõltub meie vajadustest, kavatsustest ja olukorrast. Ese võib muutuda kasulikust kasutuks ja tagasi. Tegemine ja selle vastand, lahtitegemine, on samuti teatud kasutusviisid. Kududes teen lõngast mingi asja, aga kui ma selle üles harutan, kasutan lõnga, et teha lõngakera – ning seejärel teen lõngakerast omakorda midagi muud. Tegemine ja kasutamine ei asetse lineaarses suhtes ega pole ka ühesuunalised protsessid. Nende piirid on ähmased ja need liiguvad edasi-tagasi, üle ja ümber, nihkudes kord fookusesse ja siis jälle fookusest välja.

Kõik fotod on siinkirjutaja tehtud.

Viited
  1. Henri Lefebvre, in The Everyday: Documents of Contemporary Art, ed. Stephen Johnstone (The MIT Press, 2008), lk 14.
  2. Vladimir Arkhipov, Home-Made: Contemporary Russian Folk Artifacts (Fuel Publishing, 2006).
  3. Ulvi Haagensen, In the In-Between: Explorations into the Line Between Art and Everyday Life as Seen Through the Eyes of a Practising Visual Artist (doktoritöö, Eesti Kunstiakadeemia, 2024), lk 116.
  4. Sara Ahmed, What’s the Use? On the Uses of Use (Duke University Press, 2019), lk 44.
  5. Ibid., lk 206.
  6. Ibid., lk 201.
  7. Ibid., lk 204.
  8. Marie Kondo, KonMari <https://konmari.com> [vaadatud 11.03.2025].
  9. Will Gompertz, The artists who destroyed their own work, BBC News, 15. juuli, 2015 <www.bbc.com/news/entertainment-arts-33533960> [vaadatud 10.02.2025].
  10. Éric Watier, Inventory of Destructions in The Object, ed. Antony Hudek (The MIT Press, 2014), lk 135–136.  
  11. Ibid., lk 136.
  12. Ibid., lk 136.
  13. Ibid., lk 136.
  14. Ibid., lk 137.
  15. Ibid., lk 137.
  16. Gompertz.
  17. Robert Rauschenberg, On Erased de Kooning Drawing, in Destruction: Documents of Contemporary Art, ed. Sven Spieker (The MIT Press, 2017), lk 65–66. 
  18. Watier, lk 136.
  19. Watier, lk 137.
  20. Watier, lk 137.
  21. Kodunäitus (2022), minu doktorantuuri kolmas eelretsenseeritud näitus.
  22. Logi saun, avalik saun Tallinnas <www.logisaun.ee> [vaadatud 11.03.2025].
  23. Claire Wellesley-Smith, Resilient Stitch: Wellbeing and Connection in Textile Art (Batsford, 2021), lk 32.
Eelmine artikkel
Disain higiste kehadega
Liisa Kanemägi
Järgmine artikkel
Tarbija, töölesõitja ja kogukonnatunne
Aurélie d’Incau ja Lígia Fernandes