Avaldatud
25.11.22
Britta Benno on Tallinnas elav ja töötav joonistus- ja graafikakunstnik. Bennot huvitavad eri tehnikad ja materjalid ning nende kõrvutamisel ja kombineerimisel avanevad uued perspektiivid.
Tartu Kunstimajas 2022. aastal eksponeeritud isikunäitus „Saamisest maa(stiku)ks“ oli Benno kunstipraktikapõhise doktoriuurimuse eelretsenseeritud triloogia viimane, kolmas osa, mis seadis peategelaseks seni taustarolli täitnud maastiku. Kujund abstraheerus ja arhitektuur taandus lavalt. Esile kerkis kihiline maastik, maakoore kivimid paljastusid mullakihi alt.
STRATIGRAAFILINE ULM
Maa algusaegadel oli planeet üks suur sulakivi. Seejärel see jahtus, magma kristalliseerus koorikuks ja tahedateks kivimiteks. Ka praegu on Maa seestpoolt üks tuline
Inimesele järgnevat kujutab läbi geoloogia paleobioloog Jan Zalasiewicz. Avades kivimite ja maakoore tekkelugu ja selle arenguid, pakub ta geoloogilist vaatepunkti tuleviku Maale. Võtan võrdluspunktiks tema tekstid M/maa arengust ja kihistustest, et asetada need oma kunstipraktika konteksti. Kihtides mõtlemine ja kujutlemine on minu loovuurimuse põhiline meetod. Zalasiewicz nimetab Maad kihistuste masinaks, mis – erinevalt Maa naaberplaneetidest – on oma kuuma tuuma tõttu pidevas toimimises ja liikumises, kasvatades ja taasluues uusi materjale, viies need tahkest olekust vedelaks ja seejärel uuesti
Zalasiewiczi stratigraafilised kirjeldused seostuvad tugevalt kunstitehnikatega töötamise protsessiga. Trükkides, maalides, animeerides ja installatsiooni ehitades lisan alusele järjest uusi kihte materjalide, värvide, (mõtte)liikumiste ja teiste kujutamisvahendite jälgedest. Trükkimise puhul kasutan jälje loomiseks ülekande eri meetodeid ja mehhanisme. Otse lõuendile või paberile joonistades kasutan uue kihi pealekandmiseks tööriista, jäljejätjaks on seega pliiatsi või pintsli ots.
Mõnel juhul võtan kihi aga hoopis ära – kustutan, pesen veega maha või käristan kanga lihtsalt ribadeks.
Maastikuvormid kujunevad erodeerumisel, kuid ka kunstiteose loomisprotsessile on omane vormide ning kujundite väljalõikamine ja kulutamine. Söövituse tehnoloogia sisulised nüansid tulevad kõige ilmekamalt esile metallplaadiga sügavtrükitehnikates töötades. Hape söövitab vaske ning plaadile joonistatud pinnad ja jooned kaovad – nende asemele tekivad õõnsused, mitte pealiskihistused.
Siiditrüki puhul pesen sõelale valgustatud šablooni välja – katmata auk polüestersõelal muutub piiritlevaks kujundiks, mis laseb värvi läbi.
Nii nagu paleontoloogid loevad kivimites olevaid õõnsusi, mille on jätnud kunagi elanud kehad ja nende elutegevuse järel tekkinud jäljed, nii loeme meie kunstiteostes õõnsusi, auke, kustutatud või välja rebitud osasid kui osasid terviklikust kujutisest. Tähtede vahel olevad tühikud moodustavad vaikuse, mis kõneleb nagu sõnad ja laused.
Milline võiks olla Maa kauges tulevikus? Võrreldes praegusega ilmselt kuumem ja ookeanisinisem. Milliseid meie relikte võiksid inimjärgses tulevikus Maa-avastajad eest leida? Kas mõne vana linna varemed, mõne auto roostetüki või hoopis prügimäe kilekotipuru? Zalasiewicz spekuleerib raamatus „Maa pärast meid“, mis on meie jäljed ja kuidas me võiksime need endast miljonite aastate pärast geoloogilisele ajaskaalale maha jätta. Kummalised keemilised ja isotoopilised signaalid kivimites annavad aimu inimajastul toimunud globaalsetest
Maa jääb aeg-ajalt vanaks, läheb kortsu ja kurrutab triibulisi mägesid. Siis jälle nooreneb, sileneb ja maastik laugeb tuulte ja vete raugematus
Maast mõeldes muutub ka mõtlemisviis mudaseks ja tumedaks, maakihitriibuliseks, mis pole ühtne ja terviklik mass, vaid eri iseloomuga tasanditest koosnev kihistus. Skulptor ja maakunsti üks rahvusvahelisi pioneere Robert Smithson on nimetanud sellist mudast, maapinnaga seotud protsesse imiteerivat mõtlemist „abstraktseks geoloogiaks“: vaim ja maa on pidevas erodeerumises, mõttejõed liigutavad abstraktseid kaldaid, ideed lagunevad teadmatuse
KAMEELEONMEEDIUMITE SAAMISEST
Kuidas nimetada suuri teoseid, mis koosnevad lõuendist, (alus)raamist, krundist, trükitõmmistest, akvarellist, söest, akrüülvärvidest, tušist ja pleksiklaasist? Mul pole sellele küsimusele kindlat vastust, iga teos suunab mind ise erinevate tehnikate ja materjalide kasutamise juurde. Võtan uuskasutusse kunagi juba valminud maalid – väärtustades sealseid kujutisi ja pindu, katan need ettevaatlikult uute jälgedega. Aluspinnad annavad uutele joontele suuna kätte. Alusteosest ja selle materjalidest saab otsustaja, vaikne hääl, kellega olen sõnatus arutelus.
Küsimus, kas ja miks uusi asju juurde luua, sealhulgas kunstiteoseid, on praeguses üleüldises ülekülluses ja kättesaadavuses aktuaalsem kui kunagi varem. Samuti hingab mulle kuklasse küsimus, mis saab pärast näitust minu teostest kui materiaalsetest objektidest. See küsimus kummitab mind alati, kui ma uue valge paberi järele haaran. Kas see on ikka vajalik? Mis võiks olla selle eseme järelelu? Kunstiteose loomisega kaasnev vastutus on vaikimisi pidevalt tajutav. Mõtlen, et võib-olla tänapäeval ei olegi kunstiteose eesmärk säilida igavesti, nagu seda kaunid kunstid on aastasadu soovinud. Jätkusuutlikust materjalist valmiva kunstiteose kõrval tundub tänapäeval eetiline ka kunst, mis ajas kiiresti hävib, materjalid, mis on pehmed ja muutlikud.
Lõuendikanga hallikaspruun lõim, mille pingutasin puidust alusraamile, tundub kombates soe ja pehme, kuid see on ka tugev ja vastupidav. Armun sellesse materjali ja tooni ning loobun valgest aluskrundist. Trükin, maalin, joonistan ja liimin lõuendile poolläbipaistvaid kihte. Plekk ja puudutus töötavad koos. Planeeritud joon ja udused juhtumised toimivad kui vestluspartnerid. Läbipaistev krunt reageerib veele, muutes tušivärve. Kompame üksteist – mitte ainult mina lõuendit, vaid ka lõuend mind.
Võtan joonistustes lahti ja panen uuesti kokku nii abstraktsed vormid kui ka konkreetsemad kujundid. Nagu unenäos, asetan mälestused kihtidena üksteise peale. Nii saavad plekist ja sihilikust joonest kui pintslikarvadega tehtud puudutusest samaväärsed jäljed: „Kui puudutus pakub pinna kombatavuse tunnetust, siis plekk tekitab meediumi enda imbumist, lekkimist ja kehalist
Joonistamise avatus ja liminaalsus – vaheseisund, lävel paiknemine – kannab endas muutumise, mitte-miski-olemuslikult-olemise ja hübridiseerumise tohutut potentsiaali. Saamine millekski või kellekski mõjub nagu voolamine või nagu kirjutamine: see on koht, mis vajab ühist konstrueerimist; see on aeg, mis ei jookse lineaarselt. Nagu posthumanistlik filosoof Rosi Braidotti on väitnud, ei ole saamise protsess ühegi stabiilse jälgija poolt
Liminaalset seisundit kui vahepealset, üleminekustaadiumis viibimist, võib omistada ka trükigraafikale. Sellist seisundit või objekti on raske piiritleda, sest see on ületanud konkreetsele nähtusele iseloomulikud piirid, kuid mingisse selgelt määratletud kategooriasse veel ei sobitu. See on ebamugav ootamise seisund. Graafikakunstnik Tess Barnard kaitses oma kunstiuurimusliku
Trükigraafikat on saatnud pikalt pelgalt tehnilise käsitluse vari, mille käigus ei ole süvenetud selle sisulisse, loodusteaduslikku, filosoofilisse, kultuurilisse või isiklikku
Laiendatud graafikaväli on muutuv ja ebamäärane mõiste, mis – nagu kameeleon – jäljendab ja haarab endasse laia spektrit raskesti tuvastatavaid
Nagu eelnevalt kirjeldatud maakoor, on ka graafikaväli justkui nahk – poorne ja endasse imav meedium, mis jäljendab või taaskehastab teisi meediume oma vormi muutva olemusega. Graafika on hingav ja elav nagu nahk, kuid seejuures mitte nagu švamm, mis lubaks endasse passiivselt
Graafika on nahk ja trükkimine embamine, kus kaks keha on tugevalt teineteise vastu
Kivimid, mäestikud, augud ja maastikud moonduvad värvilisteks kujunditeks – seda nii lõuendil ja paberil, aga ka ruumilise installatsiooni ja lamenukkfilmina. Kontrastiks lõuendite soojale hallikale tekstuurile täiendan kompositsiooni värviliste plastist lõikekujutistega. Pleksiklaas on sile, läikiv ja ergas kunstmaterjal – termoplastne purunemiskindel polümetüülmetakrülaat –, mis on eelnevalt joonistatud kujundite järgi laserlõigatud ja vaba käega graveeritud. Läbi selle protsessi saab skaneeritud joonistusest vektorfail, mille saab sisestada läbi programmi lõikamismasinasse, mille leekiv kiir põletab madalamad jooned pinna peale ja sügavamatega lõikab jäigast materjalist välja täpse kujundi. Pleksiklaasi tükkidest saavad vabalt voolavate mägede ja kivide pikendused ja laiendused. Maal liigub raami ristkülikust välja, selle peale, raami ümbritsevasse ruumi. Vabajoonistus arvutatakse ümber sellisel viisil, et järgmise materjali jaoks saaks sellest omamoodi tõmmis. Laserlõikus on graafika laiendus läikivas ja külmas uues kuues.
Plast, kangad ja teised (leid)materjalid, mis on sügaval litosfääris moondekivimiteks kokku kombineeritud, loovad uusi mõttemaastikke. Voodile kokku kuhjatud tekihunnikust, topograafiliselt kaardilt või olematute olendite atlasest leian poeetiliselt voogavaid mägesid.
Viited
- Jan Zalasiewicz, The Earth After Us (Oxford: Oxford University Press, 2008), lk 20.
- Ibid., lk 29.
- Ibid., lk 13, 17.
- Ibid., lk 122.
- Ibid., lk xiii.
- Leonid Saveljev, Jäljed kivil (Tartu: Teaduslik Kirjandus, 1947), lk 66–68.
- Robert Smithson, 'A Sedimentation of the Mind: Earth Projects'. Materiality, toim Petra Lange-Berndt (London, Cambridge, Massachusetts: Whitechapel Gallery: The MIT Press, 2015), lk 152.
- Laura Kenner, 'Stain'. Drawing: The Invention of a Modern Medium, lk 98.
- Laura Kenner, 'Stain', Drawing: The Invention of a Modern Medium, toim Ewa Lajer-Burcharth, Elizabeth M. Rudy (Harvard: Harvard Art Museums, 2017), lk 97–105. Tsiteeritud Blanci järgi: Charles Blanc, The Grammar of Painting and Engraving (New York: Hurd and Houghton, 1874), lk 170.
- Rosi Braidotti, Metamorphoses: Towards a Materialist Theory of Becoming (Oxford: Polity, 2002), lk 118–119. Tsiteeritud Meskimmoni ja Sawdoni järgi: Marsha Meskimmon, Phil Sawdon, Drawing Difference: Connections Between Gender and Drawing (London, New York: I. B. Tauris & Co. Ltd, 2016), lk 80.
- Ibid., lk 88.
- Tess Barnard, ‘S L / \ S H Embodiment, Liminality, and Epistemology in Relief Printmaking Through the Linocut Process’ (Edinburgh: The University of Edinburgh, 2018).
- Ruth Pelzer-Montada, ‘Introducution’, Perspectives on Contemporary Printmaking. Critical Writing Since 1986, toim Ruth Pelzer-Montada (Manchester: Manchester University Press, 2018), lk 4.
- Barbara Balfour, ‘The What and The Why of Print’, Perspectives on Contemporary Printmaking. Critical Writing Since 1986, toim Ruth Pelzer-Montada (Manchester: Manchester University Press, 2018) lk 118.
- Ibid., lk 119.
- Ruth Weisberg, ‘The Syntax of the Print: in Search of An Aesthetic Context’, Perspectives on Contemporary Printmaking. Critical Writing Since 1986, toim Ruth Pelzer-Montada (Manchester: Manchester University Press, 2018), lk 63.