Avaldatud 14.06.2024
Laura Põld on kunstnik, kes elab ja töötab Tallinnas ja Viinis. Ta käsitleb subjektiivsel viisil kohti ja territooriume, jälgib erinevate materjalide ja jõudude omavahelisi suhteid. Tema installatsioonid tekivad teksti, tekstiili ja niidi, mulla, keraamika ning savi, toiduainete, taimede (või ka millegi muu) kohaspetsiifilises koostöös. Ta on õppinud keraamikat Eesti Kunstiakadeemias, maali Tartu Ülikoolis ning plastilisi kontseptsioone ja keraamikat Linzi Kunsti- ja Disainiülikoolis. Põld on alates 2010. aastast töötanud vabakutselise kunstnikuna ning osalenud paljudel näitustel ja residentuurides mitmel pool maailmas. Hetkel töötab Põld EKA installatsiooni ja skultpuuri osakonnas külalisdotsendina.
(Kodus)
Hallil laudlinal on laiali laotatud munakoored. Neid on hiljuti leotatud, pestud ja keedetud ning siis kurnatud ja rätikul kuivatatud. Need korjatakse kokku, pannakse karpi ja homme saab neist ühe bioplasti retsepti koostisosa. Suvest saadik kogutud munakoortest sai ainult kahe käelaba suuruse madala karbitäie purustatud koori. Homme pärast peeneks tampimist on materjali veel vähem.
Võtan vastu mulle pakutud võimaluse mõtiskleda selle üle, mida mõisted „hool“ ja „hoole-eetika“ loometöös tähendavad. Harva kirjutajana kipub see vaevarikas töö venima, mida teisalt katkise jalaluuga koduseinte vahel istumise sund jällegi soodustab. Minu eest hoolitsetakse, ise aga jään võlgu oma koerale, taimedele, akna taha pandud toiduga harjunud lindudele päris pikkadeks nädalateks, kuni minu organism puhkab ja luude kokkukasvatamisele keskendunud on.
Mida siis kunstnik hoolest teab? Ühest küljest on protsessipõhine ja suuresti intuitiivne stuudiopraktika selgelt hoole(töö)ga seotud. Mulle tuttavate materjalide, nagu savi või lõnga tööprotsesside jaoks valmisseadmine või sobivaks töötlemine on aega ja meelerahu nõudvad tegevused, keskmes puudutus, ning mis ühtlasi häälestavad keha ja vaimu juba järgmisteks tööetappideks ette. Selle kirjutise külge on pikitud seesugust häälestustööd kirjeldavad lühikesed tekstilõigud. Sellise ettevalmistuse eest hoolitsemine loob tugeva suhte käe, tööpinna ja materjalide vahel. Sellisest (tundma)õppimise, hoole ja loomise suhtest räägib näiteks Jyrki Siukoneni populaarne teos „Vasar ja vaikus“ või ka Lambros Malafourise raamat „How Things Shape the Mind. A Theory of Material Engagement“. Samuti toetab seda kogemust mind juba mõnda aega köitnud mitme uusmaterialistliku teoreetiku kirjutatu. Näiteks Karen Barad uurib oma mahukas teoses „Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning“ inimeste ja mitteinimlike tegurite vahelisi suhteid, rõhutades materjalide aktiivsust ja agentsust kui olulisi aspekte kunsti mõistmisel.
Teisalt pean tunnistama, et sõna „hool“ tekitab minus ka teatud võõristust, kohates seda näiteks paljudes näitusekontseptsioonides või kunstnikupositsioonides. Kas hoolt saab võtta plaani ja kuulutada pressitekstis välja, kui see peaks olema justkui hoole pakkuja ja vastuvõtja vaheline tundlik toimimine. Isegi kui kunstnik tahab näitusel hoolt „kõigile“ pakkuda, tekitab see pisut ärevust – kuidas oodatud suhe tellimise peale tekib?
Kuigi hoole-eetika mõiste pole sugugi uus,1 on viimastel aastatel ja osalt ka seoses COVID-19ga ja Venemaa agressiooniga Ukrainas märksõna „hool“ (care) tihedas kasutuses. Võiks isegi öelda, et tekkimas on uutmoodi hoolekultuur ja -etikett, mida tajun näiteks õppejõutöös, kus suhtlus on muutunud tundlikumaks ja teistega arvestavamaks võrreldes ajaga, mil ise EKAs õppisin. Teemad, nagu kliimakriis, enesehool, puhkus, füüsilise ja vaimse tervise mured, koduvägivald, dialoogid kogukonnaga, kodanikuvastutus, toidu kasvatamine ja päritolu, suhestuv esteetika (relational aesthetics), kehastatud praktikad (embodied practices) ja radikaalne hoolekanne (radical care), on suuremas või väiksemas mahus iga näitusemaja näituse- või publikuprogrammis esindatud. Kuigi see teemade loetelu on väga lai, võib kõiki neid siduda hoole-eetika ja feministliku moraalifilosoofia kontseptuaalsete raamistikega. Hoole-eetika on kokkuvõtlikult suhetele keskenduv eetika, kus tähtsal kohal on emotsionaalsed vajadused, kehaline haavatavus, suhe ja koostoime teiste inimeste ja mitteinimestega ning kontekstitundlik lähenemine probleemidele nii isiklikul kui ka institutsionaalsel tasandil.
(Ateljees)
Taftimispüstol töötab jälle, piisas vaid selle põhjalikust õlitamisest! Püstolist jookseb läbi korraga neli villast lõnga: kolm helerohelist, üks helelilla. Mõlemale poole pingutatud taftimiskangast kukub taftimise ajal väikesi lõngajuppe ja pastelseid villaudemeid, mis moodustavad põrandal kergeid poolläbipaistvaid hangekesi. Tahaks neid pildistada, aga telefoni kaamera on kehv ja parem on neid lihtsalt vaadata. Paari päeva pärast korjan need kokku ja panen kilekotti.
Enesehoolesund hammustab ammendamatut loometöövajadust
Ka ilmselt äsja loetletud prioriteete evides tehakse erialaringkondades aeg-ajalt noomitusi, et kunstnikud ja muud loovisikud-vabakutselised võiksid juba õppida vältima seda lõputut rabelemist ja liiga arvukate näituste korraldamist, oskamatust õigel ajal päevatöö lõpetada, et näiteks hoopis värskes õhus liikuda, lähedastega aega veeta, korralikult süüa, puhkusele sõita jne. Eks see ole tore mõte elada tasakaalukamalt ja paremini. Teisalt premeeritakse ja tõstetakse esile loomealadel ikka neid, kes on teinud aasta jooksul nii palju tööd, et juba selle pealtvaatamisest hakkab paha. Seesugust ekstreemsusse kaldumist ei häbeneta tunnustada, kui on tarvis mõne preemia laureaadi kohta paar head sõna öelda. Niisiis, ühelt poolt tuuakse äärmuslikkust kultuurielus eeskujuks, teiselt poolt räägitakse üha sagedamini sellistest ohtudest nagu töösõltuvus, läbipõlemine, depressioon ja elust võõrandumine, oskamatus näha elamises muud mõtet kui töö ja saavutused. Küllap mõjub tervisele laastavalt ka fakt, et tõsiduse ja professionaalsuse eest kunstide vallas majanduslikku kindlustunnet veel ei teeni. Mitte ainult loomeinimestele mõeldes lisaksin siia veel ühe tähelepanuväärse kalduvuse – ihaluse olla igakülgselt „normis“, alati suurepäraselt funktsioneeriv ja võimekas. Seda nii avalikus ruumis, koostööpartnerina kui kodus argipäevaseid ülesandeid täites – ma räägin vaimsest vormist, eks ole.
(Tänaval)
Istun ateljee trepil ja vahin midagi vaatamata hämarusse. Tegus päev hakkab öösse jõudma, aga on veel pisut energiat, mida kulutada. Inimesi möödub vähe. Terve sõidutee on üles kaevatud, toimub kanalisatsioonitorude vahetus. Piirdeaia taga paistab liiv ja tume sügavik. Huvitavad väikesed kivid, päris toredad torujupid, ehitusmaterjalide virnad tihedalt suletud aedikus. Kivikesed aga ulatuvad minuni. Korjan neid mitu taskutäit. Järgmisel päeval kleebin nende ühele küljele väikesed magnetid ja joonistan kivikestega seintele punktiirjooni.
Aeg-ajalt satun vaatama mõnd kaasahaaravat filmi „vanamoodsatest“ loovisikutest, peamiselt meestest, nagu näiteks Rainer Sarneti „Vaino Vahingu päevaraamat“ (2021) või Joosep Matjuse ja Katri Rannastu „Pingeväljade aednik“ (2021) Mehis Heinsaarest. Silma hakkab hoiak, mille suhtes need meesautorid näivad väga ranget joont hoidvat ja mille tõttu neid muuhulgas ka hinnatakse. Pean silmas aja ja hoole suhte kontrollimist. Aega antakse ja kulutatakse valikuliselt – lähedastele (inimestele) vähem, loometööle ja töörahu-ruumi või eriliselt terava seisundi tekitamisele ja hoidmisele rohkem. „Vaino Vahingu päevaraamatus“ on lavastatud stseen ühe Vahingu novelli põhjal, kus ise samuti kirjutada sooviv naistegelane tassib poest koju leiva, piima, lihatüki ja laob need köögis kirjutusmasina taga tippiva kirjaniku ette lauale. Kirjanik pakib liha paberist välja ja viskab selle ärritunult põrandale, süüdistades naist tema töörahu rikkumises. Vaatajana tajun aga eriti eredalt mitte seda mõistetavatki abikaasadevahelist loomekadeduse liini, vaid kujutlen tollel ajal poesabades raisatud aega ja tuskategevalt kasinaid poelette. Selles ja ka teistes selle filmi stseenides on naistegelased ilusad, aga kodutööde ja poeskäimise vaeva, hoole kandjateks. Kuigi võin enam-vähem kindlalt öelda, et praegusel ajal on asjad juba hoopis teisiti, jäi mulle „Pingeväljade aednikust“ meelde Mehis Heinsaare juurde sünnipäevale tulnud ema küsimus, kuidas see moodne tolmuimeja töötab, mille peale kirjanik vastab, et ta ei tea.
Lugeja võib-olla ei usu, aga mitte kodutöödest ei tahtnud ma kirjutada. Tegelikult tunnen ülalmainitud filme vaadates ära, et mindki ei ole miski samavõrd laadinud ja toitnud kui häirimatud stuudiosessioonid, olgu ruumis palju segadust tahes. Millest siis need pedantsed nõudmised iseendale ja ümbrusele? Olen endale korduvalt mind ümbritseva ja katva segaduse pärast mitmesuguseid diagnoose pannud. Mulle tundub, et meie hoolekultuuril on ka oma pahupool – perfektsionist langeb lõputu hooletöö lõksu või jääb katma vaid üht kitsast spektrilõiku.
(Pargis)
Kõnnime vana lossi ümber pargis. Teen, nagu vaataksin igat taime ja vääti, aga mõtlen rappa läinud vestlusele lossi omanikust galeristiga. Püüan leida midagi, millest päriselt mõtetega kinni haarata. Korjan juba isegi päris tavalisi rohelisi lehti ja oksi, teadmata, mille jaoks. Leiame ühe samblaga kaetud kondi, võtan ka selle. Siis taas lossi müüri ääres olles nopime närtsivate heledate rooside õielehti. Luban kõike kasutada. Ja kasutan ka.
Hopp-hopp, võta ennast kokku, kullake!
End koristamise teemaga ummikusse kirjutanuna leian Youtube’ist jabura videodokumentatsiooni pealkirjaga „Võta end kokku!“ („Pull Yourself Together“)2, mis just need pigem naisliini pidi päritavad ootused ja nõuded üle võlli keerab. Bobby Baker, Londonis elav kunstnik ja aktivist, on alates 1990. aastate lõpust võtnud sõna muu hulgas erinevate psüühikahäiretega inimeste häbimärgistamise ja diskrimineerimise teemal. Lähtudes talle endale öeldud sõnadest ajal, mil ta vaevles vaimse tervise probleemide käes, lõi ta Londonis, Haarlemis ja teistes linnades esitamiseks performance’i „Võta end kokku!“. Asi nägi välja nii: aeglaselt mööda linnatänavaid sõitva kastiauto külgedele paigaldatud loosungitel laiutavad kirjad „Võta end kokku!“, „Naeratus näole, kullake!“, „Sa saad hakkama!“. Auto kastis istuv Baker karjumas valjuhääldist möödujatele neidsamu käsklusi: „Hei, pinguta nüüd!“, „Ole rõõmus, kallike!“, „Juhhuu! Pea püsti!“, „Pea meeles, anna endast alati parim!“ jne. Baker nautis nende solvanguna kõlavate nõuannete meloodilist väljahõikamist teistele liiklejatele ja tänavakohvikutes einestajatele, kuna ta oli neidsamu lauseid pidanud elu jooksul nii palju kuulma.3
Bobby Bakeri teos toetub autori enda tugevale ja karastunud karakterile, mis koos hõisetega linnaruumi paiskub. „Võta end kokku!“ on hea näide sellest, kuidas huumor võib aidata meil mõista eetilisi väärtusi või dilemmasid, tehes samas probleemile lähenemise kergemaks ja loomulikumaks.
(Köögis)
Kohvipaksu kogumiseks välja pandud plastkauss hakkab täis saama. Hapukas lõhn tungib korterisse sisenemisel ninna. Kauem enam oodata ei saa. Niiske puru tuleb laiali laotada ja ära kuivatada. Segan puru juba korra ümbertöödeldud savimassi sisse. Põlvitan põrandal, minu ees on suur pesukauss, mille sees pruun vedel savimass, millel nüüd kohvine tekstuur. Segama peab kahe käega. Savi niiske lehk ja kohvipaksu hapukas lõhn segunevad millekski, mis eriti ei kutsu. Kogu savimass läheb paari päeva pärast hallitama.
Looming (ja ka siin kasutatud märkamiste kokkuvõtteks võiks öelda, et kunstniku praktika ja stuudio) on kui katalüsaator. Loomingu osana või seda kogedes saab pidevalt küsida ja ümber hinnata, kuidas ja mille eest me hoolt kanname ja millele oma aega kingime, nii isiklikul kui ka kollektiivsel tasandil.
PS
Minu tekstis on lõik, kus on hirmuäratav loetelu meid kimbutavatest ja ilmselt täielikult lahendamatutest probleemidest, millega hoole-eetika võiks suhestuda. Kuid samas kirjeldavad minu stuudiopäevikut meenutavad tekstijupid enamasti lõpuks luhta läinud katsetusi, aega ja hoolt. Materjale, mis kahanevad olematuks või hallitavad ja minetavad oma väärtuse kunstniku stuudiokontekstis täielikult. Ometi pole mul kaotatud ajast ja kogemusest kahju. Sellel teadmata väljundiga suhtel oli siiski mingisugune oluline väärtus ja ma mäletan seda, kuidas see oli.
Viited
- Hoole-eetika mõistet hakkasid esimesena kasutama psühholoog Carol Gilligan ja filosoof Nel Noddings 1980ndate alguses.
- Video Bobby Bakeri performance’ist „Pull Yourself Together Haarlem“ Youtube’is: https://www.youtube.com/watch?v=TnU6pBiuGMM
- Vestlusest Bobby Bakeriga https://www.youtube.com/watch?v=Wo9Xda78H3U